Het CBR en Motorlawaai

Iemand vertelde dat zij haar motorrijbewijs had gehaald en een motor had gekocht. Niets nieuws natuurlijk want motoren zijn heel gewild.

Gevraagd of haar tijdens de lessen iets was verteld over het geluid en of zij het maken van geluid in het theorie-examen was tegengekomen, keek ze verbaasd. De motor voldoet aan aan alle wettelijke eisen. Ook de uitlaat. Dus, waar heb je het over?
Een motorrijder kan desondanks onnodig geluid maken door in een te lage versnelling te rijden en te veel gas te geven en daarmee te veel toeren te maken en daarmee onnodig geluid. Geluid dat niet nodig is om op een normale manier van A naar B te rijden.


Wij vroegen het CBR of tijdens het theoretisch examen dan wel tijdens het praktijkexamen hiervoor aandacht wordt gevraagd. Ze konden/wilden er geen concreet antwoord op geven en we kregen geen inzage in de bibliotheek van theorievragen. We kochten dan maar zelf een boek met wel 1000 theorievragen van – volgens het colofon – “een hoog werkelijkheidsgehalte”. In het boek kwamen wij geen vragen tegen over geluid.

Dat is schokkend als we weten dat half Nederland last heeft van wegverkeersgeluid en van het onnodige geluid van motoren in het bijzonder.


Een paar voorbeelden hoe zou het kunnen:

VRAAG Hoe hoog is de boete voor onnodig geluid met een motorfiets (exclusief administratiekosten)
A € 150
B € 310
C € 125

VRAAG: Het is verboden om met een motorvoertuig onnodig geluid te maken. Wat wordt verstaan onder “onnodig geluid”?

A Geluid dat sterker is dan het geluid dat nodig is om op een normale manier op die plaats te
rijden;
B Geluid dat de motor op basis van merk/type maximaal mag maken.


VRAAG: Moet voor een boete het onnodige geluid zijn gemeten?

A Nee, het is voldoende als het geluid door de politieagent op heter daad dus met eigen oren
ter plekke is gehoord;
B Ja, het geluid moet zijn gemeten.



Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.