Certificaat Stil Voertuig


“Is dit dan de oplossing?” vraagt onze achterban, naar aanleiding van het stuk in het Leidsch Dagblad van 25/11/2021 (Stille motoren in stille gebieden). 

Wij zijn blij dat de impact van verkeerslawaai op de gezondheid van mensen, klip en klaar wordt onderkend, maar het voorstel om het lawaai aan te pakken is daarvoor geen oplossing. Er zijn veel te veel open eindjes  De eerste vraag is: Voor welke motoren gaat dat gelden? Alleen voor elektrische? Dat is natuurlijk prima maar daar is geen certificaat voor nodig. Dus het gaat gelden voor het huidige (verouderde) motorpark, dat maar niet wil vernieuwen? Want motorrijders zijn verslaafd aan “hun” geluid/lawaai. Menen daar recht op te hebben. En als niemand handhaaft blijft dat zo.
Je kunt wel een certificaat geven aan een motor maar het zijn de berijders die het lawaai bewust veroorzaken. Met veel gas en hoge toeren. En veel te hoge snelheid. En hobbyistisch gesleutel aan de uitlaat. Beter een certificaat “Stille Motorrijder” invoeren? En wat is trouwens stil? Welke norm gaat gelden? Wie gaat deze nieuwe norm handhaven? En hoe? En wáár gaat hij gelden? Alleen in de centra van dorpen en steden? En misschien op landelijke weggetjes? Dan hebben wij, de bewoners langs doorgaande wegen, er niets aan. Wij vrezen dat met een zogenaamd Stille Motor naar believen nog steeds onnodig lawaai kan worden gemaakt. Zo zijn we aangeland bij art 57 RVV.
Met één uniforme norm voor alle motorvoertuigen. Zonder geluidsmeting. Hoe simpel wil je het hebben? Politie, ga eerst dat artikel eens handhaven. Dat zet pas echt zoden aan de dijk. En politici , ga dat voor ons regelen. Want jullie gaan over de politie! Wij gaan jullie partijprogramma’s binnenkort heel kritisch lezen. 


Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.